nabruslich.cz

nabruslich.cz

Inline stezky, trasy a akce na bruslích

 

Inline trasy

Mapa inline tras

Našli jste zde chybu?

Váš e-mail

Zpráva *

Odeslat na *


Antispam:2 krát deset =

Spolupracujeme

inline-brusle.cz
Kolečkové brusle a komplet příslušenství na kamenné prodejně a e-shopu.

Inline stezky

E-Shop

KošíkKošík je prázdný

Jak na to: Ložiska do bruslí

15.05.2017 20:08 I Admin

Takřka každý bruslař časem zjistí, jak klíčový vliv na jízdu mají kolečka. Ale nejde jen o materiál, z něhož jsou vyrobené, ale také třeba o jejich opotřebení. Jen ale jedna věc, která vás možná nenapadne. A tím je stav a kvalita ložisek, která “mohou” za to, že se kolečka dobře a dlouho točí. K tomuto tématu jsme si pozvali, jak jinak, specialisty. Na naše otázky odpoví Miloš Hamsa, který provozuje kurzy bruslení v Brně, Stanislav Duben, vlastník a instruktor školy inline bruslení InlineAerobi
239_1494871730608-rs-lozisko-hybrid.jpg

Takřka každý bruslař časem zjistí, jak klíčový vliv na jízdu mají kolečka. Ale nejde jen o materiál, z něhož jsou vyrobené, ale také třeba o jejich opotřebení. Jen ale jedna věc, která vás možná nenapadne. A tím je stav a kvalita ložisek, která “mohou” za to, že se kolečka dobře a dlouho točí.

K tomuto tématu jsme si pozvali, jak jinak, specialisty. Na naše otázky odpoví Miloš Hamsa, který provozuje kurzy bruslení v Brně, Stanislav Duben, vlastník a instruktor školy inline bruslení InlineAerobic.cz, která zároveň pořádá oblíbené bruslařské zájezdy a Ondra Korbel, jehož firma ložiska do kolečkových bruslí dováží do ČR.

Jak vypadá váš typický servis bruslí před začátkem a na konci sezóny?

Miloš:Než začne sezóna, vyšroubuji co se dá a pracně očistím všechny jednotlivé díly. Mírně ojeté ložiska rozeberu, vyčistím a namažu olejem pro to uzpůsobeným. Pokud jsou kolečka ještě vhodná k jízdě, pouze je obrátím, dle obvyklého postupu (1->3, 2->4 a obrátit strany). Pokud jsou ložiska nebo kolečka již nevhodná pro jízdu, dávám zcela nová.

Konec sezóny osobně neřeším. Nechávám vše na jaro.

Standa:Většinou na začátku a na konci sezóny nic mimořádného neřeším. Pokud jsou kolečka sjetá na jednu stranu a na podzim už jsem to nechal být, tak je na jaře přehodím. Brusle očistím od hrubých nečistot v případě, že jsem bruslil třeba dešti nebo špatných podmínkách většinou po uschnutí. Nečekám s tím na konec sezóny. Brusle dávám na zimu do suchého sklepa a na jaře je vyndám.

Ondra: Ideální by bylo ložiska z koleček na konci sezóny vyndat a lehce máznout. Ale i kdyby se nic neřešilo, tak je každopádně vhodné uskladnit celé inliny na suchém místě, aby zbytečně nedocházelo ke korozi ložisek.

Standa: Dodatek k Ondrovi, u dražších modelů bruslí s vyššími modely ložisek (K2 ABEC-7 a výš) se mi nestalo, že bych si všiml nějaké koroze, i když občas jedeme v dešti a ložiska následně nijak neošetříme.

Inline ložiska

Jak se o kolečka a ložiska staráte během sezóny?

Miloš: Vše záleží na tom, jak moc jezdím, po jakém povrchu či kolik v danou dobu vážím. Když jezdí člověk hodně, tak můžou kolečka i ty tvrdší vydržet třeba jen měsíc a půl. U ložisek to závisí hodně na znečištění.

Většinou se snažím mít jedny kolečka na sezonu, které 2-3x vyměním. Ložiska se snažím čistit nebo aspoň po nějaké době olejovat. Následně však počítejte s tím, že se tam začne chytat více prach, i když dáte minimum oleje. Ložiska během sezóny vyměním za nová asi jednou.

Standa:O brusle se staráme během sezóny minimálně, pokud jezdíme v hezkém počasí není prakticky třeba nic moc řešit, pouze po vyzutí zapínám na bruslích přezky a suchý zip, aby bota vysychala ve správném tvaru, podobně jako lyžáky. Pokud máme víc náročných jízd pár dní po sobě, například při našich zájezdech na bruslích do Flaeming skate a k Lužickým jezerům tak vysoušíme brusle přes noc pomocí teploušů (opět vychytávka známá z lyžování).

Pokud jedeme v dešti tak první co uděláme do návratu, že necháme brusle vyschnout. Pak podle množství písku a jiných nečistot obvykle vyndám kolečka, zvenku otřu ložiska hadříkem (vždy až za sucha, aby se díky vlhkosti nedostaly nečistoty do ložiska), také otřu kolečka a očistím nůž. Bez koleček to jde dobře, v případě že je to hodně zlé dá se na ALU nůž použít i sprcha, ale takhle zlé to bylo zatím jen jednou. Ložiska po jízdě vodou nerozebírám ani dál nečistím, po zkušenostech i když to v nich trochu šustí, je obvykle lepší to “vyjezdit” než zkoušet rozebrat a vyčistit. Zase záleží na kvalitě ložisek, ložiska s velkou přesností výroby dovnitř moc nečistot nepustí. Pokud jsou na tom ložiska hodně zle, obvykle je méně pracné koupit nová ložiska s kolečky, než to řešit. Jediné na co je potřeba dát pozor, aby se nedostaly malé kamínky mezi nůž a krycí plíšek ložiska, pak se může krycí plíšek promáčknout a ložisko se může vyhodit. Znám sice postupy jak ložiska rozebrat, vyčistit a znovu promazat čistým mazivem, nikdy se mi ale zatím nestalo, že by mi to dávalo smysl v poměru časová náročnost / nutnost to udělat a ceně nových ložisek s kolečky.

Jediná nutná údržba kterou provádíme pravidelně je přehození koleček z jedné brusle na druhou 1->3, 2->4, když už jsou moc sjeté. Na úplně nových kolečkách je to dle mých zkušeností asi tak po prvních 300 km, jakmile jsou už trochu sjetá, je obvykle potřeba to měnit každých cca 150 km. Záleží samozřejmě na tvrdosti a síle odrazu, používáme obvykle tvrdost okolo 84A-85A. Ložiska obvykle vydrží celou životnost koleček a pak měníme rovnou sadu nových koleček s ložisky dohromady. V setu je obvykle rozdíl ceny koleček s ložisky a bez ložisek tak malý, že kupujeme kolečka a ložiska pohromadě, než řešit údržbu starých ložisek.

Ondra: Množství maziva musí být opravdu tak akorát. Pokud ložisko přemažeme, tak vznikne odpor a ložisko bude mít tendenci “sbírat” nečistoty. Pokud ložisko bude nedostatečně namazané, tak vydrží jen chvilku než se zadře. I hybridní provedení s keramickými kuličkami nemůže dlouhodobě fungovat, pokud bude zcela suché.

Pro koho je vhodné se ložisky na bruslích vůbec zabývat?

Ondra: V podstatě pro každého, kdo to myslí vážně a hodlá najet více než 300 kilometrů. Pokud se budeme jízdou na inline bruslích pravidelně zabývat, tak nám určitě původní ložiska odejdou a budou potřebovat náhradu. Stejně jako u automobilu po ujetí cca 200 000 km můžeme očekávat první velký servis a výměnu ložisek, tak i po ujetí 300 kilometrů na inline bruslích můžeme očekávat, že nastane potřeba výměny ložisek. Nastane pak otázka, jakou zvolit kvalitu, jestli nasadíme +- stejné jako ty původní, nebo nezkusíme něco lepšího. 

Standa:Ložiska jsou důležitá myslím pro všechny, ale není vždy ideální vybírat zrovna ta nejrychlejší. Pro začátečníky je lepší když se kolečka netočí až tak úžasně, stejně jako pro ně nejsou vhodná velká kolečka. Protože začátečník mnohem víc řeší jak brusle zastavit, než jak se rozjet na závodní tempo. Takže hůře se točící ložiska nejsou na závadu.

Stejně tak do dětských bruslí se dávají často horší ložiska, kde to je opět u  nezvládnuté techniky bruslení spíš klad. Je lepší když se menší dítě samo od sebe moc nerozjede z kopce.

Středně dobře bruslící bruslař obvykle ložiska nemá moc potřebu řešit, hlavně že se kolečka nějak točí.

Pokročilý bruslař obvykle už řeší vyšší modely bruslí a ložisek, aby dosahoval větších rychlostí a ujel větší vzdálenosti. Já osobně například hodně řeším kolečka a ložiska při bruslení s Chariotem, abych trochu stáhnul výkonový handicap, který mám tím, že tlačím cca 30 kg (kočár + dítě + občerstvení a věci pro prcka)

Inline ložiska

Jak poznat kvalitní ložiska?

Miloš: Z praxe vím, že ILQ, které jsou většinou ve značce K2, se mnohem lépe točí než obvyklé ABEC. Jinak se snažte řídit číslem. Čím vyšší číslo, tím je kvalitnější (lepší).

Norma ABEC byla svého času ukazatel přesnosti vyrobených ložisek a tudíž i teoretického předpokladu pro hladký chod. Tedy do té doby dokud hodnota ABEC u ložiska opravdu odpovídala reálné přesnosti ložisek. Nyní to již bohužel vůbec neplatí. Kdokoliv může napsat na ložisko co chce, třeba i nesmysl ABEC 17 (taková přesnost ani neexistuje) a přitom doopravdy je takové ložisko v přesnosti ABEC 3 a to ještě možná. 

Nejlepší je najít si svého osvědčeného výrobce a typ ložiska, který bude vyhovovat i stylu konkrétního použití. Např. inline hokej potřebuje odolná ložiska, kdežto závodní speed inline potřebují ložiska s co nejmenším odporem. 

Standa: Ložiska řeším vždy ve vztahu ke konkrétnímu výrobci, samostatně pro mě nápis ABEC-xx nebo ILQ-xx moc neznamená, pokud nevím který výrobce to tvrdí. Pokud chci kvalitní ložiska tak řeším výrobce K2, RollerBlade a PowerSlide, obvykle s kolečky. Osobně řeším nejvyšší dostupnou řadu s vazelínovým mazivem, protože olejová maziva používají obvykle závodní ložiska, která jsou ale náročná na údržbu a musí se pravidelně čistit a promazávat. Pro mě jsou brusle především radost a zábava a k tomu z mého pohledu patří i jistá bezúdržbovost.

Jak dlouho vám zabere výměna ložisek na bruslích?

Miloš: Většinou mi to vezme 2-3 hodiny času, kdy to dělám ručně. Rychlejší variantou by mohla být vibrační vanička, tu jsem však zatím nezkoušel.

Standa: Výměna ložisek za jiná ložiska (bez rozebírání, čístění a promazávaní), tedy kus za kus je asi na 10-20 minut, protože když už mám kolečka dole, obvykle očistím i nůž.

Ondra: My to tu zvládáme během pár minut, ale pouze přehození ložisek, bez čištění.

 

Díky všem za odpovědi a ať vám to jezdí.

239_1494871730608-rs-lozisko-hybrid.jpg

239_1494871730608-rs-lozisko-hybrid.jpg

239_1494871730608-rs-lozisko-inline.jpg

239_1494871730608-rs-lozisko-inline.jpg

239_1494871730flaeming-skate-rk6-24.jpg

239_1494871730flaeming-skate-rk6-24.jpg

239_1494871730luzicka-jezera-stezky-02.jpg

239_1494871730luzicka-jezera-stezky-02.jpg

 
Hodnotilo 0 uživatelů

Pro uložení hodnocení 4 je potřeba jej ještě potvrdit
Vybavení na brusle Počet přečtení: 36413

Jméno:

E-mail:

Komentář:


Antispam: 4 krát deset =

Blogy uživatelů

IN LINE v Barceloně
Matěj Lukáš, 17.01.2019 18:35
Hola bruslaři,pokud plánujete cestu do Barcelony nezapomente si vzít brusle sebou,stojí to za to.Barcelona je krásné město a ceny letenek jsou taky dobré.Nejlépe se dá bruslit podél pláže Barceloneta a na cyklostezskách hlavních dopravních tepen:Diagonal,Meridiana,Gran via corts catalanes nebo Paral-lel.Zde je několik tipu,které jsem osobně vyzkoušel.DIAGONAL nejdelší ulice ve městě začátek na ko...
Celý článek

Nabruslich.cz na Facebooku

 

Vyhledávání

Titulní fotografie
Vstoupit do galerie

Nepřehlédněte!

Databáze inline stezek Nevíte kam vyrazit na brusle? Navštivte naši databázi inline stezek

Nejnovější trasy

Vážská cyklomagistrála úsek Nemšová - Piešťany(51.4 km) / Trenčín
Čermná - Vlčice(1.9 km) / Trutnov
Lupěné - Hněvkov(2.97 km) / Šumperk
Litovel - Rozvadovice(2.39 km) / Olomouc
Litovel - Střelice(3.76 km) / Olomouc

Inline-stezky.eu na Facebooku

 

Poslední komentáře

Okolo Hamryzu a dále přes Nemilany k dálniční estakádě (asfaltová cyklostezka) >>> Loni (2023) je v délce asi 100m od začátku městské části Olomouc-Nemilany směrem k př ...
15.03.2024
Inline ovál kolem piknikové louky Podbořany >>> O víkendu nemá smysl sem chodit si zajezdit. Po dráze se prochází lidé se psy navolno ...
03.03.2024
Brocken >>> Zadarmo to není a radost to udělá, ale masakr to asi taky není :-) Cesta nahoru se ne ...
17.12.2023
Poruba-Třebovice-Martinov-Poruba >>> Trasa je pro inline naprosto nevhodná. Kromě zámkové dlažby jsou zde chuťovky jako př ...
28.11.2023
Asfaltová cesta ISTEBNA (PL) >>> Já na této cestě pravidelně potkávám kamiony svážející dřevo z ČR do pily v Istebné. ...
27.10.2023
Plné zobrazení I Mobilní verze

(c) nabruslich.cz 2024

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.O cookies Rozumím