Kolečkové brusle a komplet příslušenství na kamenné prodejně a e-shopu.
Tento článek je takový rest, který už dlouho slibujeme, ale stále na něj nebyl čas. Nyní tedy konečně pár postřehů z přechodu na speed brusle přímo z pera našeho šéfredaktora. Jak to tedy on vidí a co jej vedlo k tomuto kroku a co mu předcházelo?: První brusle jsem si pořídil před téměř 10 lety. Byla to značka Joarex, velikost koleček 80 mm, ložiska ABEC 7. Stejné si pořídil zároveň i můj kamarád, právě s ním jsme pronikali do tajů bruslení. Hned asi měsíc po prvních metrech na kolečkách jsme s
Tento článek je takový rest, který už dlouho slibujeme, ale stále na něj nebyl čas. Nyní tedy konečně pár postřehů z přechodu na speed brusle přímo z pera našeho šéfredaktora. Jak to tedy on vidí a co jej vedlo k tomuto kroku a co mu předcházelo?:
První brusle jsem si pořídil před téměř 10 lety. Byla to značka Joarex, velikost koleček 80 mm, ložiska ABEC 7. Stejné si pořídil zároveň i můj kamarád, právě s ním jsme pronikali do tajů bruslení. Hned asi měsíc po prvních metrech na kolečkách jsme se přihlásili do Pardubic na LifeInLine. Jeli jsme závod na 10 km, startovní pole bylo opravdu velmi široké, řekl bych, že snad i větší než tomu je na LIL v posledních letech. Na rampě se tam předváděl Mandis. Další borce, které můžete dodnes potkávat na závodech, si nepamatuju. Naše závodní oblečení bylo těžce na pohodu, jel jsem to v rozdrbaných riflích, jako na výlet. Start byl opravdu ostrý, dopředu šli borci na pěti kolečkách, ale ani já jsem vyloženě nezaostával. Tedy do první otočky. Byl jsem tak vyhecovaný a nezkušený, že jsem do té zatáčky zapomněl brzdit a po krkolomném manévru jsem složil půlku startovního pole:-) Zbytek si nepamatuju, ale dojel jsem. Brzy na to zakládám tenhle web a bruslení se věnuji čím dál více. Jezdil jsem na letišti a i na těch 80 mm kolečkách mě hrozně lákalo měřit si čas. První časy si pamatuju, bylo to v podstatě turistických 36 minut na 10 km, pravidelným tréninkem jsem se dostal pod 30 minut, a nejlepší čas té doby jsem měl 26 minut. Níže to nešlo. Z dalších akcí jsem pak ještě absolvoval jen pár závodů Středečního inline v Liberci, který v té době začínal a ještě tam bylo rozumné startovní pole.
Pak několik let nic, jezdil jsem hlavně po stezkách a mapoval je v každém koutu, který se nám zrovna podařilo navštívit. První kolečka z Joarexů byla dávno v koši a i další sady byly menší a menší. Velikost koleček mi přestala stačit. Chtělo to změnu, měl jsem chuť jezdit rychleji a zkusit po letech zase nějaký závod. Koukal jsem už vyloženě po bruslích se 100 mm kolečky, pár pěkných mi uteklo, než jsem se rozhoupal ke koupi. Díky spolupráci s Virus Sportem jsem ale následně pořídil skvělé brusle K2 Boa Max 100. Velice pohodlné boty, měkké, stabilní, se skvělým systémem utahování Boa a hlavně s koly 100/90 mm tedy Hi/Lo setup. Rychlost a jízda byla okamžitě naprosto nesrovnatelná se starými bruslemi. Na tomhle se fakt dalo jezdit hodně rychle. Začaly opět pravidelné tréninky a v půlce sezony jsem naskočil do závodů. Mým cílem byly hobby závody. Rychlost byla v téhle kategorii slušná a i s umístěním jsem byl vcelku spokojený, ale ti nejlepší byli rychlejší a měli speed brusle s koly 110 mm! Chtěl jsem je mít taky a srovnat se alespoň ve vybavení. Bylo jasné, že potřebuji dvoje brusle, stávající pohodlné K2 na objevování stezek a speciálky speed na tréninky a závody.
Zajel jsem k Vojtovi do Virus sport a vybrali jsme nízké Powerslide 110 mm. Hned jsem viděl, že speed brusle budou rozhodně něco jiného než klasické vysoké fitness inliny. První jízda nedopadla vůbec dobře. Nohy mě hrozně bolely a okraj boty dřel na kotníkách i achillovce. Nevydržel jsem více jak 1-2 km souvislé jízdy, pak to muselo jít okamžitě dolů. Další jízdy stále to samé, nelepšilo se to. Vypadalo to, že to vzdám. Snažil jsem se obvázat si nohu obvazy atp., bez efektu. Ve zdravotnických potřebách se mi ale podařila sehnat bandáž kotníků, neboli neoprenové návleky na kotníky. Skvělá věc! Okamžitě bylo po dření, jízda se stala docela pohodlnou. Stále jsem v tom ale nevydržel moc dlouho a bylo jasné, že takhle to na závody rozhodně nepůjde. Bolest se dostavovala už po pár kilometrech, vycházela z chodidla, z klenby. Zkoušel jsem to řešit levnými vložkami, ale nijak také nepomáhaly. Podělil jsem se o zkušenostech právě s Vojtou z Virus Sportu a on říkal, hele, mě na začátku sezony z toho taky vždycky bolí noha, najedu 100 km v co nejkratší době a jsem v pohodě. Vzal jsem si jeho slova k srdci a vyrazil zkusit najíždět kilometry a zatnout zuby, vyrazili jsme na Lužická jezera, kde se dají jezdit pořádné štreky. A ono to kupodivu bylo lepší. Najel jsem 100 km, a nohy si opravdu zvykly. Zoptimalizoval jsem také uvazování tkaniček – původně jsem se snažil je utáhnout pořádně po celé délce hned na začátku jízdy. Zřejmě tu způsobovalo tlak na klenbu nohy a ta pak bolela, jak jsem ji promačkával. Nyní tkaničky utahuji na začátku šněrování, uprostřed je nechávám volnější a pak na konci, tak, že klenba není tlačena neúměrně k chodidlu. S pohodlím tvrdých závodních bot tedy už nemám žádné problémy.
Při prvních jízdách na speedech se ale vyskytly další problémy – 1. Jak se na tom jezdí, 2. Jak se na tom brzdí, 3.Kde se na tom jezdí. Stoupnul jsem si na ně poprvé na stezce s docela velkým provozem, připadal jsem si jako na chůdách, stabilita nulová, překládání v zatáčkách velká bída no a zastavit snad jen jízdou do trávy. Bylo jasné, že závodní sezonu, které se blížila, budu muset začít na K2kách a Powerslidy budu muset ještě hodně pilovat. Ale tak nějak se to najetými kilometry poddalo. Naučil jsem se efektivně brzdit Tčkem, což mi už nečiní žádné problémy. Rychlost byla ve srovnání s K2 opět o poznání větší. Zintenzivnil jsem tréninky a na kolečkách byl každý druhý den. Snadno jsem překračoval rychlosti přes 30 km/hodinu, což je ve finále moje průměrná rychlost na 10 km. Na Joarexech jsem 10 km začínal s časem přes 36 minut. Na speedech ujedu toto vzdálenost za méně než 20 minut. Asi největším oříškem je technika jízdy na speed bruslích. Ta se liší od běžné rekreační jízdy. Dobře ji zvládne především ten, kdo má možnost rad od zkušených bruslařů. Z videa se to dá částečně nakoukat, ale není to snadné. Je potřeba umět zaujmout správnou pozici, správně přenášet váhu, nemít strach z jízdy na vnější straně koleček. Hodně jsem se s tím pral a stále peru, úspěch pouze částečný. Technika je kapitolou sama o sobě, dozvíte se o ní něco více v naší poradně, kde jsou ukázková videa.
Jestli máte rádi rychlost a chcete posunout své výkony ještě o něco dále, rozhodně si speed brusle pořiďte. Je to úplně jiný požitek z jízdy a pohybu. S dnešními zkušenostmi, bych asi volil pro začátek brusle typu maratonky, např. K2 Radical, které poskytnou dostatečnou oporu kotníku a nabídnou i velkou rychlost. Nechcete-li ale žádné mezistupně a chcete-li hned absolutní řešení, kupte si rovnou nízké botičky, ale počítejte s tím, že to bude ze začátku docela boj.
Shrnutí zkušeností
- Pro odstranění otlaků a odřenin si pořiďte neoprenové návleky na kotníky
- Nechte nohy zvyknout během dlouhé jízdy, vydržte to, alespoň 100 km během 14 dnů
- Při intenzivní jízdě nemusí po čase stačit ani neoprenové návleky, v místě rizika vzniku puchýřů si preventivně nalepte náplast (umělá kůže)
- Naučte se brzdit Tčkem
- Studujte techniku jízdy, magickým zaříkávadlem je double push
- Používejte minimálně helmu a chrániče na dlaně
- Jezděte na místech, nebo v časech kdy nikoho neohrozíte a nikdo neohrozí vás (počet vhodných terénů pro rychlou jízdu na speed bruslích se oproti fitness jízdě poměrně radikálně redukují, tedy pokud nechcete jezdit po silnici)
- Vyražte někdy na závody a poměřte síly s ostatními nadšenci
- Než vyrazíte na závody, absolvujte zimní sezonu v posilovně pod dohledem trenéra, jinak můžete celkem snadno skončit s vleklými problémy se zády (náročná jízda v předklonu)
Kontakty nabruslich.cz
FB skupina: Inline stezky, FB stránka: nabruslich.cz, Youtube: nabruslich TV
e-maily: info@nabruslich.cz, admin@nabruslich.cz, reklama@nabruslich.cz, eshop@nabruslich.cz
(c) nabruslich.cz 2024