Kolečkové brusle a komplet příslušenství na kamenné prodejně a e-shopu.
První opravdu jarní víkend jsme se vypravili na bruslích na průzkum situace do unikátního nově budovaného inline areálu na bruslení. Pravděpodobně se jedná o největších projekt inline stezek v České republice a ačkoli inline stezek zde nejsou stovky kilometrů, stále se mi vkrádá do mysli pojmenování Český Flaeming. Kromě jedné tiskové zprávy a několika fotografií, které se loni koncem září objevily v regionálním tisku nikde žádná aktuální informace, jak to s místními inline stezkami vypadá – takže rozhodnutí kam poprvé letos vyrazit na inline brusle bylo jasné. Investorem je Středočeský kraj, plánovaný termín dokončení 04/2013 a investice kolem 144 milionů Kč.
Vojenský prostor Ralsko
Bělá pod Bezdězem, Mimoň, Ralsko – neboli bývalý vojenský výcvikový prostor, nejprve československé a později sovětské armády. Do zdejších obcí, které byly obývány většinou jen, později odsunutým, sudetoněmeckým obyvatelstvem, se po válce již běžný život nevrátil. Krátce po ní bylo rozhodnuto a vytvoření vojenského prostoru a tanky zde jezdily až do začátku 90.let. Obrovská oblast, s tehdy funkční vojenskou infrastrukturou, hustou sítí cest napříč rozsáhlými lesy, tankodromy, střelnicemi ale i člověkem dlouhá léta téměř nepoznamenanými místy. Vojsko je pryč, ale život se sem vrací jen velmi pozvolně. Většina vojenských objektů byla v posledních letech stržena, byly zde vybudovány obří sluneční elektrárny (Ralsko 1 se svými více než 38 MWh je největší FV elektrárnou ČR), rezervace pro zvěř, okruh pro rallye a offroady (Motorland Bělá), ale i dnes představovaný Inline Park Bezděz. Na našem webu najdete i několik dalších tras v uvedené oblasti (Kuřívody).
Příjezd k Inline parku Bezděz
Příjezd k samotnému Inline Parku Bezděz je možný momentálně ze dvou směrů. Můžete se vydat z Bělé pod Bezdězem směrem na Kuřívody. Nedaleko místního koupaliště odbočíte vlevo (držíte se zatím jen šipek Motorland). Těsně před vjezdem do Motorlandu, na jehož území je mimochodem také zbudována komunikace se slušným povrchem a je také pro bruslení využívána, odbočíte vlevo a jedete do kopce. Do budoucna zde jistě budou velké poutače, dnes však narazíte jen na značku zákaz vjezdu, mimo vozidel stavby. Druhá trasa je v tuto chvíli trochu jistější. Při jízdě od Bělé pod Bezdězem se dáte před obcí Hlínoviště vpravo po cestě vedoucí napříč polem. Bez odbočování opět dojedete na druhou stranu Inline Parku Bezděz, ale je zde dobrá možnost parkování a krásný výhled na hrad Bezděz.
Inline park Bezděz aktuálně
Vydali jsme se tedy zlehka na průzkum právě odtud. Raději nejprve po svých bez bruslí na nohou (později i s nimi). Inline trasa probíhala nedaleko, a tak po pár krocích jsme se již ocitli na novém asfaltu budované inline stezky. Nachází se zde vlastně dva okruhy, jeden něco málo přes 4 kilometry a druhý menší se vzdáleností téměř 3 kilometry. Procházeli jsme nejprve větší okruh. Inline stezka sama o sobě je již hotová, provozuschopná. Podél inline trasy však ještě budou probíhat terénní úpravy (nyní tam byl klid). Haldy hlíny, nedokončené odvodňovací příkopy, rostoucí obslužné budovy. Hned zpočátku jsme byli překvapeni členitostí inline trasy, rovinkou pro začátečníky tedy tento velký okruh inline stezky není. V některých místech se obě inline trasy sbíhají a je tak možno přejet z jedné trasy na druhou a okruhy spojit. Nejníže položené části okruhů inline tras Inline parku Bezděz blízce sousedí s offroad okruhem nedalekého Motorlandu. Místy je zatím oficiálně nespuštěná inline stezka pokrytá množstvím kamínků, šutrů, ať už ze stavby či od kol motorkářů, nerespektujících zákaz vjezdu. Nutno dodat, že dříve, zde byl známý motokrosový areál, právě na jeho místě se totiž nachází část Inline parku Bezděz. Postupně se po inline stezce dostáváme před rostoucí novostavbu centrálního objektu. Zatím je před dokončením hrubá stavba. Nedaleko od ní se bude nacházet také parkoviště a poblíž také již dnes rostou velké dřevěné prolézačky, hrady, věže – součásti vznikajícího lanového centra. Na západní straně areálu, v nejvyšším místě pozemku, také roste dřevěná rozhledna. Podél inline stezek budou zřejmě rozmístěny zálivy s mobiliářem. Zálivy jsou již vybudovány, zatím však bez finálního povrchu. Charakter menšího okruhu je stejný jako toho velkého. Množství zatáček, sjezdů, stoupání, podle toho z jaké strany pojedete. Celkově členitá a tedy i zajímavá inline trasa. Kromě dvou úseků, které jsou společné pro oba okruhy inline stezek, můžete absolvovat celkem 7 km bez jízdy po stejné trase. Šířka asfaltu je odhadem něco přes 2 metry.
Na inline trase jsou vyznačeny směry jízdy. Použit byl symbol kola a nikoli inline brusle. Jako dělicí čára byla na většině úseků použita klasická silniční plastická bílá přerušovaná čára. Při najetí na ní, tedy brusle trochu drncá. Protože šířka stezky, máte-li ji rozdělit na dva směry, není až tak velká, najede se na dělicí čáru poměrně často. Problematicky vidíme striktní dodržování směrů jízdy, v takovém případě by totiž nemohli jet dva bruslaři vůbec vedle sebe. Během naší návštěvy sem doléhal hluk z projíždějících terénních motorek nedalekého Motorlandu, jejichž trať zatím vede poblíž inline stezky. Snad bude do budoucna přeložena a z bezpečnostního důvodu by bylo i vhodné celý areál nějak oplotit, neboť je tato oblast velmi oblíbená jezdci na terénních motorkách a občas by sem mohl nějaký zabloudit. Věříme, že při vzájemné ohleduplnosti však tyto areály budou moci fungovat vedle sebe bez větších potíží. Zatím je vše rozpracováno, nejedná se o finální stav a zřejmě bude postupně řešeno
To bylo jen pár, doufejme konstruktivních námětů, co by se mohlo udělat ještě lépe, jinak si areál rozhodně zaslouží jen pozitivní hodnocení.
Budoucnost
Z velké části Inline parku Bezděz je krásný výhled na nedaleký hrad Bezděz, Ralsko, Ještěd a v dáli Jizerské hory. Budování takovéhoto areálu je rozhodně pozitivním počinem a tento projekt si zaslouží jednoznačně podporu a vyzdvižení. I když už v ČR vznikla řada krásných inline stezek, tyto stezky jsou svým způsobem unikátní. Vzniká zde totiž ucelený areál, se zázemím, ubytovací kapacitou, restaurací, kempem, pravidelnou údržbou. Dobře dostupný, v krásné přírodní oblasti nedaleko Máchova kraje. Areál navíc bude zřejmě moci být využíván i v zimě pro běžecké lyžování. Pěkná by byla i možnost umělého osvětlení, ale to jsme zde zatím nezaznamenali. Areál by měl být otevřen v polovině tohoto roku. Podle stupně rozpracovanosti dnes, se však termín finálního dokončení bude posunovat. Po dokončení bude představovat bruslařský areál, který nemá u nás zatím obdobu a je zde snad určitá naděje na jeho další rozšiřování.
Upozornění
V době naší návštěvy a psaní tohoto článku nebyl zatím areál oficiálně dokončen. Inline stezky jsou sice sjízdné, ale jsou plné nečistot a brzy sem zřejmě opět nastoupí technika a bude se pokračovat v budování. Proto je zatím návštěva, tohoto do budoucna jistě často skloňovaného inline areálu, pouze na vlastní riziko a nedoporučujeme ji. O oficiálním otevření Vás budeme informovat!
Okruhy Inline parku Bezděz
Okruh A (kratší)
Okruh B (delší)
Trasy v okolí Inline parku Bezděz v bývalém VVP Ralsko :
Inline trasa Motorland+příjezdová cesta k němu
Inline trasa Kuřivody – Strážov
Inline trasa Kuřivody – Hradčany
Inline trasa Letiště Hradčany
Inline trasa Ploužnický rybník
Inline trasa Ploužnice – Skelná huť
Související odkazy:
Informace Středočeského kraje o areálu: http://www.kr-stredocesky.cz/portal/aktuality/vedeni-stredoceskeho-kraje-informuje-o-projektech-vrch-bela--2090296207.htm
Motorland Bělá: http://www.motorlandbela.cz/in-line-stezka
Zaniklé obce VVP Ralsko: http://www.zanikleobce.cz/index.php?menu=11&duv=vvp_ralsko
Film Lidé a ruiny o VVP Ralsko: http://old.avc-cvut.cz/?id=2718
Ancestral research society (svědomí národa) – oblast Ralsko: http://svedomi-naroda.blogspot.cz/
Kontakty nabruslich.cz
FB skupina: Inline stezky, FB stránka: nabruslich.cz, Youtube: nabruslich TV
e-maily: info@nabruslich.cz, admin@nabruslich.cz, reklama@nabruslich.cz, eshop@nabruslich.cz
(c) nabruslich.cz 2024